GoLd BASKeT <<>> سبد طلایی

هرچه درمورد بسکتبال و لیگ های آن کامل ترین وبلاگ بسکتبال

GoLd BASKeT <<>> سبد طلایی

هرچه درمورد بسکتبال و لیگ های آن کامل ترین وبلاگ بسکتبال

قوانین جدید بسکتبال‌

قوانین جدید بسکتبال 
جام جم آنلاین: با تصویب هیات مدیره فدراسیون بین‌المللی بسکتبال (فیبا)‌، مجموعه اصلاحات و تغییرات قوانین بین‌المللی بسکتبال که طی 2 مرحله در سال‌‌های 2008 و 2012 میلادی اعمال می‌شوند، به طور رسمی اعلام شدند. همچنین مجموعه قوانین بین‌المللی بسکتبال نسخه سال 2008 که از اکتبر سال‌جاری میلادی لازم الاجرا هستند نیز توسط فیبا منتشر شد.
این اصلاحات همان‌طور که برای بازیکنان غیرامریکایی شاغل در لیگ حرفه‌ای ایالات متحده بسیار مطلوب است، برای بازیکنان امریکایی که دررویداد‌های بین‌المللی حضور می‌یابند نیز بسیار خوشایند است زیرا امریکایی‌ها همواره یکی از دلایل نتیجه نگرفتن اخیر خود در مسابقه‌های جهانی و المپیک را تفاوت قوانین بین‌المللی با قوانین بسکتبال در ایالات متحده ذکر می‌کنند.

به طور مثال مربی تیم ملی ایالات متحده معتقد است به دلیل تفاوت شکل منطقه 3 ثانیه در مسابقه‌های بین‌المللی (ذوزنقه)‌ با کلیه مسابقات در ایالات متحده (مستطیل)‌، تیم‌های امریکایی تاکنون نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های خود در پست پایین استفاده کنند، جایی که در نزدیکی سبد به دلیل عریض‌تر بودن قاعده ذوزنقه در بسکتبال بین‌المللی محدودیت حضور بازیکنان مرکزی بیشتر می‌شود.

علاوه بر تغییر شکل منطقه 3 ثانیه از ذوزنقه به مستطیل، به طور خلاصه موارد زیر نیز در نسخه قوانین سال 2012 اعمال خواهند شد:

- افزایش 50 سانتی‌متری فاصله خط پرتاب 3 امتیازی از مرکز حلقه (اندازه جدید: 75/6 متر)‌،

- تعریف «منطقه بدون شارژ یا خطای حمله» (نیم‌دایره به شعاع 25/1 متر از مرکز حلقه)‌ در زیر سبد،

- تعریف «خطوط جدید محل شروع مجدد بازی» (به جای امتداد خط نیمه در قانون فعلی)‌  در صورتی که تیم مالک توپ در زمین عقب، در 2 دقیقه پایانی بازی درخواست تایم اوت کند، پس از پایان زمان استراحت، شروع مجدد بازی از تراز بالای قوس پرتاب 3 امتیازی روی خط طولی زمین حمله که در بیرون زمین علامتگذاری می‌شود، انجام خواهد‌شد.

- تغییر در شروع مجدد زمان 24 ثانیه در حمله،  به این ترتیب که اگر شروع بازی از بیرون، در زمین حمله صورت گیرد و بر اساس قانون لازم باشد زمان 24 ثانیه از ابتدا مجددا شروع شود، در صورتی که ثانیه شمار 24 ثانیه در زمان توقف بازی، 14 ثانیه و بیشتر را نمایش دهد، این زمان تغییر نخواهد کرد، اما اگر 13 ثانیه و کمتر را نشان دهد، زمان باید به 14 ثانیه برگردد.

همان‌گونه که کاهش زمان حمله در قوانین فیبا (از 30 به 24 ثانیه)‌ باعث افزایش سرعت و در نتیجه جذابیت بیشتر بازی بسکتبال در سطح بین‌المللی شد، پیش‌بینی می‌شود موارد فوق نیز همگی به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر افزایش سرعت بازی بسکتبال و مهیج‌تر شدن آن تاثیر چشمگیری داشته باشند. 
 

صفاعلی کمالیان‌
مدرس و ناظر بین‌المللی بسکتبال‌ 

 

 

 

با تشکر از دوستانی که (به خصوص آقا هادی) در مورد تغییرات قوانین به من خبر دادند.

نظرات 2 + ارسال نظر
هادی چهارشنبه 20 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 01:24

سلام به دوست عزیز خودم
واقعا لذت بردم بقیه تغیرات رو برات میفرستم

داوود10 دوشنبه 16 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:20

سلام .من یکی از مربیان کرج هستم.
لطفا" ابعاد جدید محوطه ی 3ثانیه را به ادرسای میل من ارسال کنید.

چشم حتما میفرستم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد