GoLd BASKeT <<>> سبد طلایی

هرچه درمورد بسکتبال و لیگ های آن کامل ترین وبلاگ بسکتبال

GoLd BASKeT <<>> سبد طلایی

هرچه درمورد بسکتبال و لیگ های آن کامل ترین وبلاگ بسکتبال

چند نکته در مورد توپ ربائی در بسکتبال

چند نکته در مورد توپ ربائی در بسکتبال  

مهارت های مختلف بازیکنان بسکتبال مشمول ممارست و توانایی های جسمی و ذهنی است و هرگز نمیتوان به طور اتفاقی به مهارتی دست پیدا کرد مگر اینکه در تمرینات روزانه بسکتبال بارها وبارها روی تک تک اجزای آن مهارت تمرینات کاملی انجام شود. برای رسیدن به هر مهارتی طبیعتا استعداد میتواند یکی از مهمترین فاکتورها باشد؛ اما در صورت مهیا نبودن این فاکتور دست کم میتوان مهارت مورد نظر را با تمرینات مناسب ارتقا بخشید. 

 

 

 

 

"توپ ربایی" یکی از مهارت های مهم بسکتبال است که همواره مربیان توجه ویژه ای به آن دارند و همانطور که میدانید در سیستم های مختلف آماری در کنار ریباند، انواع شوت، بلاک شات و غیره از شاخص های ویژه برای ارزیابی عملکرد بازیکنان محسوب میشود.
بحث در مورد جوانب مختلف "توپ ربایی" از حوصله این نوشته خارج است و نیاز به مقاله های مفصل و تجزیه و تحلیل از جنبه های گوناگون دارد. در اینجا سعی بر این است که به طور اختصار در مورد این مهارت چند نکته را به شما دوست عزیز خاطر نشان کنم:
همانطور که گفتم مهارتهای بسکتبال نیاز به توانایی های جسمی و ذهنی به طور توامان دارند. مهارت های جسمی میتواند شامل مواردی مانند قدرت، سرعت، چابکی، توان و امثال آن باشد. از توانایی های ذهنی میتوان به مواردی مثل تمرکز،بازی خوانی ،پیش بینی، زمان بندی و از این دست اشاره کرد.
به اعتفاد من "توپ ربایی" حد بالایی از "پیش بینی" و "زمان بندی" را طلب میکند که به کمک اصطلاحا "توان کندن از زمین" و "چابکی" که مهارتهای فیزیکی هستند میتواند بازیکنان را در اجرای آن موفق نماید. خرد کردن هر کدام از این مهارت ها به عناصر ریز تر نباز به بحث ها و نوشته های علمی و مفصل دارد. این که در پیش بینی و زمان بندی چه عواملی دخیل هستند و چگونگی تبدیل شدن به بازیکنی که بهتر پیش بینی میکند و زمان بندی بهتری دارد در حوصله این نوشته نیست و فقط به نقش بازی خوانی و مهارت های تئوریک بازیکنان که در موقعیت های مختلف دفاعی درک درستی از وضعیت خود داشته باشند اشاره میکنم.
یک بازیکن "توپ ربا" باید بتواند پیش بینی کند که توپ به چه نقطه ای پاس داده میشود تا بتواند با یک زمان بندی مناسب پاس را قطع کند . توپ ربایی در هنگام پاس دادن و توپ ربایی در هنگامی که مستقیما روی توپ دفاع میکنید از انواع توپ ربایی است که هر کدام شرایط متفاوتی نسبت به هم دارند. توپ ربایی در هنگامی که توپ در اختیار یار مستقیم شما نیست و قصد پاس دادن و یا دریبل کردن را دارد مهارتی تیمی تر نسبت به توپ ربایی در زمانی است که یار مستقیم شما صاحب توپ است و قصد دارد دریبل کند و یا توپ را پاس دهد.
یک نکته را به خاطر بسپارید که در کنار همه این موارد، زمانی می توانید یک توپ ربای خوب باشید که عاشق توپ بسکتبال باشید و حتی برای یک لحظه تحمل دیدن آن را در دستان حریف نداشته باشید!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد