GoLd BASKeT <<>> سبد طلایی

هرچه درمورد بسکتبال و لیگ های آن کامل ترین وبلاگ بسکتبال

GoLd BASKeT <<>> سبد طلایی

هرچه درمورد بسکتبال و لیگ های آن کامل ترین وبلاگ بسکتبال

بررسی یک موقعیت ویژه

این موقعیتها عموما در شرایطی اتفاق میافتند که با توجه به نتیجه و زمان مسابقه، مربیان با اتخاذ استراتژی ویژه سعی در کسب نتیجه مورد نظر خود می کنند. موقعیتهایی مانند انتهای هر کوارتر که با تاکتیک ویژه در حمله سعی در کسب امتیاز یا حفظ توپ می شود و یا با روشهای دفاعی محتلف نهایت تلاش، جلوگیری از کسب امتیاز توسط تیم حریف است.  

یکی از این موقعیتهای ویژه در زمان کمتر از 24 ثانیه باتمام بازی اتفاق میافتد که تیم دفاع سه امتیاز از حریف خود پیش است و در این شرایط خطای استراتژیک توسط تیم دفاع و یا تکیه بر دفاع مستحکم بعنوان استرانژی مناسب مورد سئوال است. 

 

بسیاری از مربیان در این موقعیت به انجام خطای استراتژیک، و کسب مالکیت توپ پس از 2 پرتاب آزاد حریف و کنترل بازی متعقدند و تعداد زیادی هم به عدم خطا و استراتژیهای دفاعی.

توجه کنید که هیچیک از این دو نظریه اشتباه نیستند.

شخصا (از زبان صفاعلی کمالیان) بدلیل تجربه ای که بعنوان بازیکن در المپیک آسیائی 1998 بانکوک داشته ام از خطا کردن خاطره خوبی ندارم. در مسابقه بین تیمهای ملی کشورمان با تیم تایوان، زمانیکه تیم ایران در حدود 12 ثانیه به پایان مسابقه 4 امتیاز از حریف جلو بود خطای یکی از هم تیمیها در جریان بازی و اشتباه بعدی بازیکن دیگر باعث ایجاد اتفاقاتی شد که نهایتا مسابقه در وقت اضافه با شکست  تیم ملی خاتمه پیداکرد. 

جهت بررسی دقیق تر، توجه به آمار 165 موقعیتیکه در دو فصل از مسابقات NBA بطور مشخص تیم دفاع در زمان کمتر از 10 ثانیه به پایان مسابقه 3 امتیاز از حریف خود پیش بوده جالب بنظر می رسد. این نتایج مدتی قبل در نیویورک تایمز منتشر شده است:

- در 19 موردی که مربیان از خطای استراتژیک استفاده کرده اند، 17 برد، 1 باخت و 1 مساوی که منجر به برد در وقت اضافه شده، اتفاق افتاده است. (این یعنی 89/5 درصد برد، 5/3 درصد باخت و 5/3 درصد مساوی که در نهایت منجر به برد شده است.)

- در 146 موردی که مربیان از خطای استراتژیک استفاده نکرده اند، 128 برد، 4 باخت و 14 تساوی که منجر به 7 برد و 7 باخت در وقت اضافه شده، اتفاق افتاده است. (این یعنی 87/7درصد برد، 2/8 درصد باخت و 9/7 درصد مساوی که 50 درصد آن به برد و 50 درصد به باخت ختم شده اند.)                              

 

همانطور که ملاحظه می کنید بر این اساس گویا طرفداران استفاده از استراتژی عدم خطا بیشتر هستند.

در خاتمه لازم به ذکر است به مربیان توصیه می شود که نه تنها در مورد استراتژی خود در موقعیتهای ویژه، مانند موقعیتی که توضیح داده شد، تصمیمگیری کرده و برنامه ریزی کنند بلکه در زمانهای مناسب نیز با شبیه سازی این شرایط در تمرینات، تیم خود را برای عملکرد صحیح آماده کنند. 

"به نقل از صفاعلی کمالیان مدرس فیبا"

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد