GoLd BASKeT <<>> سبد طلایی

هرچه درمورد بسکتبال و لیگ های آن کامل ترین وبلاگ بسکتبال

GoLd BASKeT <<>> سبد طلایی

هرچه درمورد بسکتبال و لیگ های آن کامل ترین وبلاگ بسکتبال

نکاتی در مورد بلاک شات block shot

بر اساس قولی که مدتی قبل به یکی از دوستان در مورد آموزش بلاک شات داده بودم در اینجا مطالبی رو براتون می نویسم.
سیاری از معلمین بسکتبال معتقدند که بلاک شات مهارتی است که بیشتر جنبه غریزی داره تا آموزشی و اکتسابی. علاوه بر این با توجه به اینکه که این مربیان فکر می کنن بلاک شات نتیجه ای بمراتب غیرقابل کنترلتر از نظر کسب مالکیت توپ در مقایسه با سایر مهارتهای دفاعی (مثل آموزش کارپای دفاعی، دفاعهای تیمی 2 و 3 نفره و حتی گرفتن خطای جمله) داره، این گروه ترجیح میدن که بجای صرف وقت روی بلاک شات، به آموزش و تمرین روی مهارتهای دفاع دیگری که از اطمینان بیشتری برخوردارن بپردازن. علاوه بر این، کسب موقعیت برای بلاک شات بعضا موقعیت مناسب برای ریباند رو هم بخطر میاندازه.

البته تعدادی از مربیان هم به این موضوع اهمیت میدن و معتقدن که وجود یک شات بلاکر در مرکز آرایش دفاعی تیمشون می تونه تمرکز حمله ای حریف رو بهم بریزه (این نظریه در کشور ما طرفداران زیادی داره) ولی باید این نکته رو هم یادآوری کنم که این گروه معمولا بازیکنانی که این مهارت رو دارن پیدا می کنن نه اینکه اونها رو پرورش میدن! پس این دو گروه نظرات مشترکی هم با هم دارن. در مقابله با این فلسفه، مربیان تیمهای مقابل هم از تاکتیکهائی استفاده می کنن که این بازیکن در دفاع تا حد امکان از سبد دور بشه.   
                                                     
بعضی نکاتی که باید برای انجام بلاک شات موفق در نظر داشت رو می تونین در زیر ملاحظه کنین:

- شاید زمانبندی یکی از مهمترین عواملی است که باید برای تسلط بر این مهارت در نظر داشت. یعنی اینکه مدافع باید بدونه با توجه به خصوصیات مهاجم چه زمانی باید بپره تا بموقع بتونه از توپ دفاع کنه. واقعیتش اینه که این بخش ازمهارت نیاز به توجه، تمرکز و تمرین زیاد داره.
- برای زمانبندی بهتر توجه مدافع به زمانیکه مهاجم توپ رو رها می کنه فوق العاده مهمه. بازیکنان حمله در بسیاری از مواقع از گول زدن استفاده می کنن. اینجاست که روشهای آموزشی متفاوت میشن: بعضی معتقدن تمرکز مدافع باید روی توپ باشه تا به محض رها شدن خودش رو برای بلاک شات آماده کنه و بعضی توصیه می کنن که باید تمرکز بر حرکات بازیکن مهاجم باشه تا تعادل مدافع با گول زدن بهم نخوره. انتخاب با شماست! ولی در هر حال توجه کنین که مدافع بهتره قبل از مهاجم از زمین جدا نشه. البته این توصیه برای زمانیکه مدافع از برتری فراوان از لحاظ قد و قدرت پرش برخورداره شاید صدق نکنه.
- برای پریدن، بازیکنان از روشهای پرشی روی یک پا و یا دو پا استفاده می کنن. که هر کدام از مزایا و معایب خاصی برای بازیکنان مختلف برخوردار هستن. اما مهمترین موضوع در هر دو روش اینه که مدافع نباید در حالت بدون تعادل به هوا بلند بشه. ضمن اینکه فاصله مناسب هم باید توسط مدافع رعایت بشه تا از برخوردهای منجر به خطا که با توجه بنظر داوران تقریبا شامل اکثر موارد میشن خودداری کنه.
- پس از رسیدن مدافع به توپ کار تمام نشده بلکه بلاک شات کننده باید به محلی که توپ رو به اونجا میفرسته هم توجه کنه و از فرستادن توپ به جائی که برای تیم فایده ای نداره خودداری کنه. هدف از بلاک شات داد و فریاد و تشویق تماشاچیان نیست، اولین و مهمترین هدف در اختیار گرفتن مالکیت توپه. 
- در مورد اینکه بلاک شات روی سبد با کدام دست انجام بشه هم نظرات متفاوتن: با دست موافق یا با دست مخالف. مجموعا استفاده از دست مخالف ( در سمت راست سبد با دست چپ و بالعکس) بدلیل احتمال برخورد کمتر و همینطور زمانبندی مناسبتر منطقی تر بنظر میاد. البته در مواردی که شوت از دورتر انجام میشه مدافع می تونه از دست نزدیکتر خودش به شوت کننده برای بلاک شات استفاده کنه.
- یک توصیه ساده دیگه در دفاع که می تونه برای بلاک شات بسیار موثر باشه (البته با رعایت همه موارد گفته شده)اینه که مدافعین نباید به هیچ مهاجمی اجازه بدن بدون دفاع شوت بزنه. بعبارت دیگر از هر شوتی که انجام میشه باید دفاع کرد و این شانس بلاک کردن رو افزایش خواهد داد. این توصیه بخشی از فلسفه دفاعی مربی هم می تونه باشه.
نظرات 1 + ارسال نظر
ستاره شنبه 3 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 19:35

وبسایت خیلی خوبی دارید لطفا از این مطالب زیاد قرار بدید ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد