پل کاتر به بیش از صد فدراسیون فیبا در سرتاسر جهان سفر داشته است. او همچنین سرمربی تیم هنگ نواِلفنت در فصل 97-1996 در تایوان بوده و با این تیم قهرمان شده است و این قهرمانی را نیز در فصل بعدش تکرار کرده است. او هم چنین به عنوان سرمربی تیم بلو استار در بیروت لبنان بوده است.
ست اسکرین های متعدد
سیستم با پاس به یکی از پست ها راه اندازی می شود (دیاگرام 13 الف).
در پاس، 3 برای توپ در سمت قوی بالا می آید. 1 برای اسکرین به 2 رو به پایین می رود و 4 نیز دومین اسکرین متوالی را به 2 می دهد (دیاگرام 13 ب). 5 برای شوت به 2 که از دابل اسکرین بیرون آمده است، پاس می دهد. 1 در حالی عقب نشینی می کند که 3، 4 و 5 در حال حمله به طرف سبد می باشند (دیاگرام 13 ج).
![]() | ![]() |
![]() |
همچنین در صورتی که 2 دید واضحی نداشته باشد، حمله ما تداوم خواهد داشت.
در ابتدا 3 از اسکرین 1 و بعد از آن از اسکرین طولی 4 استفاده می کند (دیاگرام 14 الف). به محض اینکه 3 از اسکرین 1 رد شود، برای اسکرین 5 بالا خواهد آمد. اگر ما به 3 پاس دهیم، آنگاه 5 موقعیت ریباند بسیار عالی دارد (دیاگرام 14 ب).
2 در صورتی که 3 آزاد نباشد، شانس پاس لاب (هوایی) به 5 دارد. همچنین می تواند توپ را به 1 برساند تا یک موقعیت عالی دو نفره بین 1 و 5 به وجود آید (دیاگرام 14 ج و د).
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
اسکرین های متعدد در سمت قوی
4 و 5 در منطقه رنگی برای 1 اسکرین قرار می دهند. 3 گول اسکرین می زند تا به 1 در آزاد شدن کمک کند و 1 نیز برای استفاده از اسکرین های متوالی 4 و 5 بالا می رود (دیاگرام 15 الف).
3 می تواند به طرف توپ رول کند و در صورت سردرگمی مدافع خود، درخواست پاس مستقیم می کند. در غیر این صورت ، ما به 1 پاس می دهیم (دیاگرام 15 ب).
با دریافت توپ به وسیله 1، 3 برای پیک به مدافع 2، عقب می آید. 1 به 3 برای یک شوت سه امتیازی درصد بالا، پاس می دهد (دیاگرام 15 ج).
1 با استفاده از اسکرین 5، در سمت قوی نفوذ می کند و سپس 5 به همراه 4 به 2 دابل اسکرین می دهند (دیاگرام 15 د).
در صورتی که مدافع 2 او را تعقیب کند، او می تواند دابل اسکرین را دور بزند (دیاگرام 15 ذ).
اگر 2 چرخید، آنگاه 1 از دو اسکرین متوالی 4 و 5 در بالای منطقه رنگی، بالا می آید و شوت جفت می زند (دیاگرام 15 ه).
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
اسکرین های متعدد در شروع مجدد از خط عرضی
1 در بیرون قرار می گیرد، 5 نشان می دهد که یک اسکرین رو به بالا می خواهد بدهد (دیاگرام 16 الف)، سپس می چرخد و رو به منطقه رنگی می شود. 4 به طرف اسکرین گول می زند و سپس مسیر خود را عوض می کند و مورب از پشت 2 و پیک می گذرد (دیاگرام 16 ب). ما به دنبال 4 می باشیم. در صورتی که 2 آزاد نبود، از اسکرین 5 استفاده می کند و بیرون می رود. ما معمولا اینجا پاس می دهیم و شوت می زنیم. 5 ادامه مسیر خود در درون منطقه رنگی را می پیماید و اسکرینی دیگری این بار به 3 می دهد (دیاگرام 16 ج).
اگر 2 نتوانست شوت بزند، او به طرف نیمه زمین دریبل می زند تا به 1 که از اسکرین های متوالی بیرون آمده است، بتواند پاس مورب بدهد (دیاگرام 16 د).
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
نتیجه
این تنها مقدمه ای از حمله در مقابل دفاع نفر به نفر از نیمه زمین می باشد که از تمرینات آموزشی برای ایجاد سد تهاجمی سازنده و ،امیدوارانه، القای عادات مثبت، استفاده شده است. قریب به اتفاق اسکرین دهنده ها در این مقاله، غیر فعال می باشند، اسکرین هایی که در آنجا مسئولیت آزاد شدن به پتانسیل شوت زن متکی می باشد. اما اسکرین های متحرکی همچون: اسکرین بر روی توپ و یا اسکرین های افراد کوتاه قد به بلند قد و بالعکس، وجود دارد. هدف من از نوشتن این مقاله فنی، تحریک بحث، تشویق به گفتگو و ارتباط سریع با همکاران مربی خودم بوده است.
مترجم: امید احمدی