GoLd BASKeT <<>> سبد طلایی

هرچه درمورد بسکتبال و لیگ های آن کامل ترین وبلاگ بسکتبال

GoLd BASKeT <<>> سبد طلایی

هرچه درمورد بسکتبال و لیگ های آن کامل ترین وبلاگ بسکتبال

چرا نیمکت نشینی؟!

بیشتربازیکنان موفق فعلی کشورمان ازقبیل صمدنیکخواه ،حامدآفاق،آیدین کبیر،سامان ویسی،حامدسهراب نژاد،حامدحدادی ،کرم احمدیان و... بازی کردن بیشتر درتیمهای نه چندان مطرح پایه رابه نیمکت نشینی درتیمهای مطرح ترجیح داده اند.

به یادداشته باشید بایدپله های ترقی را پله پله پیمود وآن هم به آرامی نه بادویدن.چون هرلحظه امکان لغزش وجوددارد.ازدیدن بعضی ازبازیکنان که گرفتن کفش ویا... به بازی کردن ترجیح میدهند بسیار دردآور است.بازی کردن درسنین پایه بسیار مهم است ومطمئنا"به همین علت است که درمسابقات آموزشگاهی ویا ردهای پایین قوانینی برای بازی کردن تمامی بازیکنان وضع شده است.قوانینی که برای مربیان نتیجه گرادردآور است ولی برای مربیان دلسوز بسیار شیرین است که میتواننند بدون هیچ گونه دلخوری ازتمامی بازیکنان تیمهای خود استفاده کرده وفرصت رقابت وعرض اندام رابرای تمامی بازیکنان یک تیم فراهم آورد.

بدیهی اگر درتیمی هم بازی زیادی داشته باشید وهم امکانات مناسب داشته باشید بهترین شرایط پیشرفت رادارید اما با کم بازی کردن برای امکانات بیشتر به هیچ نتیجه ای نخواهیدرسید.

اگردرتیمی بازی می کنید که امکانت کمتری دارد ولی مربیان آن حتی ازجیب خود برای شماخرج میکند ازاوتشکرکرده وباعث دلگرمی اوشوید نه آنکه ازاوانتقادکرده وزودبه باشگاه دیگربروید.

به مربی خود اعتقادداشته باشید حتی اگر درلیگ دسته چهاربازی کنید.فقط یادبگیریدچون درسن یادگیری هستید نه درسن یاددهی.

به امیدموفقیت تمامی شما

پرتاب سه امتیازی موفق در بسکتبال

موفقیت پرتاب سه امتیازی به عوامل زیادی مانند مهارت، تمرین و دقت بستگی دارد، اما رعایت اصول علمی می‌تواند توپ را به شکل معجزه‌آسایی وارد حلقه کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با پرتاب یک شوت سه امتیازی می‌توانید به تیمتان کمک کنید تا از حریف پیش بیفتد. همچنین پرتاب سه امتیازی باعث می‌شود به جای آنکه در تمام طول مسابقه روی نیمکت بنشینید، زمان بیشتری را در زمین باشید. اگرچه ممکن است تصور کنید که برای موفقیت در پرتاب‌های سه امتیازی نیازمند کار و تلاش زیادی هستید، اما هیچ وقت ناامید نشوید چون هر بسکتبالیستی از عهده این کار برمی‌آید.

در ادامه به تکنیک‌هایی اشاره می‌کنیم که باعث افزایش مهارت‌هایتان در پرتاب‌های سه امتیازی خواهد شد.

1- با اصول اولیه آشنا شوید. از جمله اینکه باید بدانید یک شوت خوب چه ویژگی‌هایی دارد و تکنیک‌های صحیح پرتاب آن چگونه است.

2- مشخص کنید که بهترین روش پرتاب برای شما چگونه است. از جمله اینکه باید بررسی کنید آیا شوت خود را به طور صحیحی پرتاب می‌کنید و فشار مناسبی به قفسه سینه خود وارد می‌کنید یا نه.

یک پرتاب سه امتیازی در شرایط نامتعادل

3- ابتدا پای قوی‌تر خود را روی زمین قرار دهید. وقتی در آستانه پرتاب هستید، باید انگشتان پای راستتان در راستای آرنج راستتان قرار داشته باشند.

4- دست ضعیف‌ترتان را در کنار توپ بگیرید تا تعادل توپ را روی دستتان حفظ کنید.

5- توپ را طوری با انگشتانتان نگه دارید که یک پیشخدمت سینی را با انگشتان خود نگه می‌دارند. اگر بعد از بازی متوجه شدید که کف دست‌تان کثیف شده است، نشانه این است که توپ را به طور صحیح نگه نمی‌دارید.

6ـ پس از پرتاب، دست پرتاب کننده خود را به طور کامل دراز کنید. دست ضعیف‌ترتان که توپ را نگه داشته باید همان وضعیت به صورت آرام و بی‌حرکت باقی بماند. همچنین می‌توانید مچ دست‌تان را رو به عقب خم کنید.

7ـ در هنگام پرتاب، از پاهایتان استفاده کنید. یک روش مناسب برای تقویت عضلات پا استفاده از تمرین‌های «بشین و پاشو» است. اگر ماهیچه‌های سه سر خود را تقویت کنید، مشکل‌تان تا حد زیادی حل خواهد شد. برای نمونه به چانسی بیلاپس یا کوئنتین ریچاردسون توجه کنید. همچنین سعی کنید از اسکات برای تقویت پا استفاده کنید.

8ـ شوت سه امتیازی را تمرین کنید

* بامداد یا ماژیک خطوطی با فاصله یک فوت (30 سانتی‌متر) رسم کنید (به صورت افقی رو به سبد). این خطوط از سبد شروع شده و در تمام طول زمین ادامه پیدا می‌کند و نشان دهنده موقعیت ایستادن برای پرتاب است.

* در نزدیک‌ترین خط به سبد ایستاده و حداقل پنج پرتاب انجام دهید.

* به خط عقبی رفته و مجددا تلاش کنید. پس از آن مجددا یک خط به عقب بروید. این تمرین باعث تقویت پرتاب‌هایتان می‌شود.

9ـ نکات زیر را همیشه به یاد داشته باشید:

* تعادل: هر بسکتبالیستی در هنگام پرتاب عادت‌های خاص خود را دارد. ممکن است توپ را دوبار به زمین بزند یا اصلا نزند. با این حال، تعادل لازمه هر پرتاب مناسبی است.

* آرنج: باید آرنجتان را صاف نگه دارید. وقتی تعادل‌تان را حفظ کردید، آرنج دست پرتاب کننده خود را طوری نگه دارید که به صورت L دربیاید.

* چشمان: با چشمانتان روی سبد تمرکز کنید. توجه خود را روی نقطه‌ای که می‌خواهید توپ را به آنجا برخورد کند نگه دارید.

* پس از اینکه توپ را رها کردید، دستان‌تان را در هوا نگه دارید.

10ـ چشمان‌تان را روی هدف (کادر مشخص شده روی تخته) بدوزید.

11ـ همیشه پس از پرتاب بپرید. این کار باعث می‌شود که قدرت بیشتری به شوت خود وارد کنید و بتوانید توپ را از بالای سر حریفان به سمت سبد پرتاب کنید.

12ـ سعی کنید حداقل یک بار از تکنیک برش استفاده کنید. به این ترتیب قادر خواهید بود حریف را فریب داده و زمان بیشتری برای شوت کردن در اختیار داشته باشید. تا زمانی که مجبور نشده‌اید، برای پرتاب عجله نکنید.

13ـ به سرعت تصمیم‌گیری کنید و حتی اگر حریف قوی هیکلی به سمت‌تان یورش آوردید، دچار وحشت نشوید.

** تکنیک‌هایی برای پرتاب سه امتیازی در شرایط تحت فشار

1) ارزیابی دقیق از میزان قوت دست اصلی پرتاب کننده

* باید به خوبی بدانید دست اصلی شما که به توپ سرعت می‌دهد چقدر نیرو دارد. در شرایط تمرین فرصت کافی دارید تا ارزیابی دقیقی از فاصله‌ی خود تا حلقه داشته باشید می‌توانید جای خود را فیکس کنید و بعد پرتاب کنید. اما این شرایط ممکن است در مسابقه وجود نداشته باشد.

* در شرایط عادی هنگامی که پرتاب کننده در آخرین فاز پرتاب به هوا بلند می‌شود، تقریبا تمام قسمت‌های بدن او از جمله دست در یک راستا قرار دارد، اما در مسابقه ممکن است دست مدافعی مقابل شما قرار داشته باشد،‌در این صورت مجبور خواهید برای عبور توپ از بالای دست مدافع، کمی دست خود را عقب بدهید. در این صورت فاصله‌ی واقعی پرتاب شما افزایش پیدا خواهد کرد. یعنی با وجود این که پاهای شما مثلا در فاصله 7 متری حلقه قرار گرفته، اما فاصله پرتاب حقیقی شما چیزی در حدود 7 متر و 20 سانتی متر یا کمی بیشتر خواهد بود. در این شرایط شما باید به اندازه فاصله حقیقی نیرو مصرف کنید. و این افزایش نیرو را در فاصله‌ی زمانی بسیار اندک انجام دهید. کاری که بسیار دشوار است. بسیاری از پرتاب‌های ایربال (پرتاب‌هایی که به حلقه اصلا برخورد نمی‌کنند) در این شرایط رقم می‌خورد یعنی پرتاب کننده تحت فشار فاصله‌اش را افزایش داده اما به همان اندازه قبلی نیرو وارد کرده است و به این ترتیب توپ به حلقه نمی‌رسد و از کنار آن رد می‌شود.

2) عادت به حفظ زاویه پرتاب

* برخی بازیکنان عادت دارند، پرتاب‌های بلند انجام دهند، اما عده‌ای دیگر توپ را به شکل تیز روانه سبد می‌کنند. استفاده از این دو تکنیک به شکل همزمان کاری دشوار است. پرتاب‌های تیز در زمان کمتری به حلقه می‌رسند. اما دو ریسک بزرگ موفقیت آنها را تهدید می‌کنند. تهدید اول دست مدافع حریف است. با توجه به این که توپ چندان اوج نمی‌گیرد این امکان وجود دارد که در همان ابتدای مسیر دفاع شود. تهدید دوم از دست رفتن توپ در صورت برخورد به حلقه است. توپ‌هایی که با ارتفاع بالا پرتاب می‌شوند در صورتی که به امتیاز تبدیل نشوند، پس از برخورد به حلقه معمولا به سمت بالا رفته و شرایط را برای ریباند فراهم می‌کنند، اما پرتاب‌های تیز پس از برخورد به حلقه به دلیل چرخش زیاد توپ و سرعت افقی زیاد به طرفین می‌روند و به این ترتیب کار بازیکن ریباند کننده برای پیش بینی مسیر دشوار می‌شود. با وجود این مسائل باز هم بهتر است بازیکنی که عادت به پرتاب‌های تیز دارد، استیل خود را عوض نکند. در سوی مقابل پرتاب سه امتیازی به شکل تیز این مزیت را دارد که بازیکن انرژی بسیار کمتری را نسبت به پرتاب بلند مصرف می‌کند و می‌تواند در یک بازی پرتاب‌های بیشتری انجام دهد.

به گزارش ایسنا، یکی از نکات مهم در پرتاب‌های سه امتیازی تلاش برای حفظ تعادل در وضعیت تحت فشار است. بازیکنان بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند در تمرین و در شرایطی که فشار مدافع و استرس بازی وجود ندارد، پرتاب‌های 3 امتیازی خود را وارد حلقه کنند، اما شمار بازیکنانی که می‌توانند در لحظات حساس بازی و در حالی که تحت پرس شدید مدافع قرار گرفته‌اند، پرتاب موفقی داشته باشند، بسیار اندک است.

ست حمله نفر به نفر

ز

نویسنده: پل کاتر Paul Coughter

 پل کاتر به بیش از صد فدراسیون فیبا در سرتاسر جهان سفر داشته است. او همچنین سرمربی تیم هنگ نواِلفنت در فصل 97-1996 در تایوان بوده و با این تیم قهرمان شده است و این قهرمانی را نیز در فصل بعدش تکرار کرده است. او هم چنین به عنوان سرمربی تیم بلو استار در بیروت لبنان بوده است.
 
ست اسکرین های متعدد
سیستم با پاس به یکی از پست ها راه اندازی می شود (دیاگرام 13 الف).
در پاس، 3 برای توپ در سمت قوی بالا می آید. 1 برای اسکرین به 2 رو به پایین می رود و 4 نیز دومین اسکرین متوالی را به 2 می دهد (دیاگرام 13 ب). 5 برای شوت به 2 که از دابل اسکرین بیرون آمده است، پاس می دهد. 1 در حالی عقب نشینی می کند که 3، 4 و 5 در حال حمله به طرف سبد می باشند (دیاگرام 13 ج).

 ست حمله نفر به نفر  Man to Man Offense ست حمله نفر به نفر  Man to Man Offense
 ست حمله نفر به نفر  Man to Man Offense
 


همچنین در صورتی که 2 دید واضحی نداشته باشد، حمله ما تداوم خواهد داشت.
در ابتدا 3 از اسکرین 1 و بعد از آن از اسکرین طولی 4 استفاده می  کند (دیاگرام 14 الف). به محض اینکه 3 از اسکرین 1 رد شود، برای اسکرین 5 بالا خواهد آمد. اگر ما به 3 پاس دهیم، آنگاه 5 موقعیت ریباند بسیار عالی دارد (دیاگرام 14 ب).
2 در صورتی که 3 آزاد نباشد، شانس پاس لاب (هوایی) به 5 دارد. همچنین می تواند توپ را به 1 برساند تا یک موقعیت عالی دو نفره بین 1 و 5 به وجود آید (دیاگرام 14 ج و د).

 ست حمله نفر به نفر  Man to Man Offense ست حمله نفر به نفر  Man to Man Offense
 ست حمله نفر به نفر  Man to Man Offense ست حمله نفر به نفر  Man to Man Offense
 

 

اسکرین های متعدد در سمت قوی
4 و 5 در منطقه رنگی برای 1 اسکرین قرار می دهند. 3 گول اسکرین می زند تا به 1 در آزاد شدن کمک کند و 1 نیز برای استفاده از اسکرین های متوالی 4 و 5 بالا می رود (دیاگرام 15 الف).
3 می تواند به طرف توپ رول کند و در صورت سردرگمی مدافع خود، درخواست پاس مستقیم می کند. در غیر این صورت ، ما به 1 پاس می دهیم (دیاگرام 15 ب).
با دریافت توپ به وسیله 1، 3 برای پیک به مدافع 2، عقب می آید. 1 به 3 برای یک شوت سه امتیازی درصد بالا، پاس می دهد (دیاگرام 15 ج).
1 با استفاده از اسکرین 5، در سمت قوی نفوذ می کند و سپس 5 به همراه 4 به 2 دابل اسکرین می دهند (دیاگرام 15 د).
در صورتی که مدافع 2 او را تعقیب کند، او می تواند دابل اسکرین را دور بزند (دیاگرام 15 ذ).
اگر 2 چرخید، آنگاه 1 از دو اسکرین متوالی 4 و 5 در بالای منطقه رنگی، بالا می آید و شوت جفت می زند (دیاگرام 15 ه).
 

 ست حمله نفر به نفر  Man to Man Offense ست حمله نفر به نفر  Man to Man Offense
 ست حمله نفر به نفر  Man to Man Offense ست حمله نفر به نفر  Man to Man Offense
 ست حمله نفر به نفر  Man to Man Offense ست حمله نفر به نفر  Man to Man Offense

 

اسکرین های متعدد در شروع مجدد از خط عرضی
1 در بیرون قرار می گیرد، 5 نشان می دهد که یک اسکرین رو به بالا می خواهد بدهد (دیاگرام 16 الف)، سپس می چرخد و رو به منطقه رنگی می شود. 4 به طرف اسکرین گول می زند و سپس مسیر خود را عوض می کند و مورب از پشت 2 و پیک می گذرد (دیاگرام 16 ب). ما به دنبال 4 می باشیم. در صورتی که 2 آزاد نبود، از اسکرین 5 استفاده می کند و بیرون می رود. ما معمولا اینجا پاس می دهیم و شوت می زنیم. 5 ادامه مسیر خود در درون منطقه رنگی را می پیماید و اسکرینی دیگری این بار به 3 می دهد (دیاگرام 16 ج).
اگر 2 نتوانست شوت بزند، او به طرف نیمه زمین دریبل می زند تا به 1 که از اسکرین های متوالی بیرون آمده است، بتواند پاس مورب بدهد (دیاگرام 16 د).
 

 ست حمله نفر به نفر  Man to Man Offense ست حمله نفر به نفر  Man to Man Offense
 ست حمله نفر به نفر  Man to Man Offense ست حمله نفر به نفر  Man to Man Offense


































نتیجه
این تنها مقدمه ای از حمله در مقابل دفاع نفر به نفر از نیمه زمین می باشد که از تمرینات آموزشی برای ایجاد سد تهاجمی سازنده و ،امیدوارانه، القای عادات مثبت، استفاده شده است. قریب به اتفاق اسکرین دهنده ها در این مقاله، غیر فعال می باشند، اسکرین هایی که در آنجا مسئولیت آزاد شدن به پتانسیل شوت زن متکی می باشد. اما اسکرین های متحرکی همچون: اسکرین بر روی توپ و یا اسکرین های افراد کوتاه قد به بلند قد و بالعکس، وجود دارد. هدف من از نوشتن این مقاله فنی، تحریک بحث، تشویق به گفتگو و ارتباط سریع با همکاران مربی خودم بوده است.
 

مترجم: امید احمدی

مفاهیم و اصول حمله بسکتبال

ریک بوئرمن ، کمک مربی سابق تیم دانشگاه ایالتی فرنسو،  سرمربی بایرلورکوزن بوده است که با راهنمایی های او تیمش شش عنوان قهرمانی و سه جام قهرمانی آلمان را  کسب کرده است. او همچنین مربی تیم ملی آلمان از سال 1994 تا سال 1998 بوده است. به علاوه، بائرمن برای تیم های سونار اُستِند بلژیک و آپالون پاتراس یونان مربیگری کرده است. همچنین او سرمربی تیم بامبرگ آلمان و تیم ملی مردان آلمان بوده است.
 
به عنوان یک مربی، ما همواره باید استراتژی های حمله خود را با توجه به بازیکنان در دسترسمان، تطبیق دهیم. همچنین ما باید به طور مداوم ایده های جدید را در فلسفه خود بگنجانیمبا این وجود، همه ما باید باورها و اعتقاداتی که جوهره ی زیادی از فلسفه مربیگری ما را ایجاد می کنند، داشته باشیم. من می خواهم نمای کلی برخی از تاکتیک ها، مفاهیم و اصول اولیه حمله خود را ترسیم کنم.
1) ایجاد حمله با دفاع
من همیشه معتقد بوده ام که یک دفاع مستحکم فیزیکی نفر به نفر بسکتبال، مهمترین سد موفقیت یک تیم می باشدایده آلانه، ما دوست داریم که حداقل یک سوم امتیازات خود را از دفاع خود بدست آوریم.
2) امتیازگیری متعادل
در حال حاضر که آمارها، امتیاز فروش زیادی به کارگزاران می دهد، هر بازیکنی می خواهد آمارهای خوبی داشته باشد تا از تلاش های او حمایت شود. اگر سیستم های بازی، فرصت های امتیازگیری را برای هرکسی فراهم سازند، بازیکن انگیزه بسیار بیشتری برای دفاع، ریباند و انجام کار گروهی خواهد داشت. همچنین در یک حمله متعادل با شگرد های زیاد، آمادگی دفاعی برای کسی که نمی تواند بر روی دفاع کردن دو بازیکن ستاره تمرکز کند، بسیار مشکل است.
آیا من موافق فرصت حمله برابر هستم؟ خیر
نقش ها باید شفاف تعریف شوند و بازیکنان موقعیت های شوت یکسانی ندارند. من بیشتر ترجیح می دهم شش بازیکن دابل کننده در امتیاز داشته باشم تا اینکه دو بازیکن داشته باشم که بیشتر از سی امتیاز به دست آورند. چرا؟ چون از این طریق یک تیم تهاجمی قوی تری خواهیم داشت.
3) آماده سازی:
یک بار بابی نایت چنین گفت که آماده سازی نه تنها ما را پیروز می کند، بلکه آماده سازی جهت پیروزی است که یک تیم را موفق می سازد. او بیشتر در چارچوب آماده سازی بازی گفت، اما من شکی ندارم که ما باید تیم خود را برای هر احتمال و وضعیت قابل تصوری آماده کنیم. من از تیم خواسته ام که برای هر موقعیتی که ممکن است حریفمان برای ما ایجاد کنند، آماده باشند. من همچنین از آنها خواسته ام که دقیقاً بدانند در موقعیت های حساس مسابقه بسکتبال، چگونه بازی کنند (برای مثال در پایان زمان کوارترها، موقعیت های خاص و موقعیت های پایان بازی). به همین خاطر است که ما حداقل در 5 دقیقه پایانی تمرین های خود، بر روی چنین موقعیت هایی کار می کنیم.
این نوع از آماده سازی به شما کمک خواهد کرد تا پیروز شوید؛ به خاطر این که بازیکنان شما می دانند که چه کاری باید انجام دهند و این آماده سازی، نوعی از اطمینان را که شما برای پیروزی در بازی های نزدیک و حساس به آن نیاز دارید را رشد خواهد داد.
4) بازی سرعت
من همیشه احساس کرده ام که تعادل میان انتقال و بازی نیمه زمین بسکتبال اغلب منجر به پیروزی خواهد شد. بازیکنان باید قادر باشند تا به مناطق آزاد زمین بروند و از آزادی و خلاقیتی که در حین بازی فراهم می شود لذت ببرند. همچنین بازی انتقالی شما را قادر می سازد تا از موقعیت های آسان روی حلقه امتیاز کسب کنید که هدف اصلی بازی بسکتبال تهاجمی در وهله اول است. از سوی دیگر، تیم های خوب فرصت های ضد حمله ی شما را با انتخاب موقعیت های شوت خوب، تصمیم گیری هوشمندانه، تعادل دفاعی خوب، و انتقال دفاع عالی، کاهش خواهند داد. بنابراین توانایی یک تیم برای ست نیمه زمین جهت بازی محتاطانه، اجرای صحیح بازی خود در شرایط تحت فشار و تصمیم گیری هوشمندانه با توپ بسکتبال، درجات موفقیت را تا حد بسیار زیادی مخصوصاً در بازی های حذفی بسکتبال، تعریف می کند.
5) ساختار حمله
الف) بعد از یک ریباند دفاع، ما سعی می کنیم  در شش ثانیه اول، امتیاز کسب کنیم. ما باید در سریع ترین زمان ممکن، توپ را در اختیار گارد رأس خود قرار دهیم. اگر بازیکن دیگری بعد از ریباند دفاعی توپ را دریافت کرد و می توانست توپ را به زمین حریف بفرستد، او را تشویق می کنیم تا این کار را برای بیرون کردن توپ از زمین خود انجام دهد. ما از بازیکنان می خواهیم توپ در وسط زمین قرار دهند و آن را برای بازیکنان جلوتر بدون دفاع پرتاب کنند. ما از بال ها می خواهیم که با بیشترین سرعت ممکن جلو بروند و درست هنگامی که به منطقه امتیاز می رسند، سرعت خود را آرام کنند. با برآورد من، ضروری است که بازیکنان، هم تیمی های آزاد خود را در زمین بسکتبال پیدا کنند. اگر نتوانند ، بال ها و بازیکنان بزرگ ما، دویدن خود را متوقف می کنند. ما از بازیکن داخلی ای که ریباند نکرده است می خواهیم که تا حلقه رو به رو پیش برود و بازیکن داخلی ای که ریباند کرده است را به گوشه منطقه رنگی (البو) در سمت ضعیف، می فرستیم (دیاگرام 1). اگر بازیکن دفاع عقب بکشد، ما تلاش می کنیم که سریعاً از بیرون از آن منطقه بازی با پیک و رول سریع، پست آپ و حرکت های سریع امتیاز به دست آوریم (دیاگرام های 2، 3، 4، 5 و 6 ). تمام اینها راه هایی ساده اما موثری هستند که موقعیت های 2 به 2  در انتقال به وجود می آورند. اگر دفاع ها به عقب برگردند و ما از این حمله استفاده مد نظر خود را نبردیم، آنگاه توپ را به گارد رأس می دهیم و ریتم بازی را تغییر می دهیم و سیستم ست خود را  آغاز می کنیم.

 مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles
 مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles
 مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles
 


ب) بعد از توپ ربایی بدیهی است که ما سعی می کنیم هر چه سریع تر امتیاز کسب کنیم. ما فقط بازیکنان خود را تشویق می کنیم که عجله نکنند و تصمیم خوبی در مورد توپ بسکتبال بگیرند.
ج) در زمان دریافت گل، ما از یکی از بازیکن داخلی خود می خواهیم که تا حد ممکن توپ گل شده را سریعا به بازیکن گارد رأس برساند. اگر ما بتوانیم به سرعت امتیاز بگیریم، بسیار عالی است. در غیر این صورت، ما آرایش حمله از قبل طرح شده که مشابه یک لوزی می باشد، را اجرا می کنیم و سپس گزینه های مختلف آن سیستم مشخص بر اساس اعلام بازیکن گارد رأس، بازی می کنیم.
6) مفاهیم حمله :
این ها دستورالعمل های اساسی برای بازیکنان می باشند که به آنها یک ایده در مورد آن که چگونه می خواهیم بازی بسکتبال انجام شود، می دهد.
الف) هدف اصلی بازی بسکتبال در حمله، ایجاد موقعیت شوت برای هم تیمی است، نه برای خودمان.
ب) پاس کاری به جای دریبل.
ج) بازی هدفمند.
د) دادن توپ به داخل بر یک اصول ثایت، بازی داخلی-خارجی.
ذ) فضا و تعادل
ر) بازی با توازن و درک در تمام زمان ها – عجله نداشته باشید.
ز) ایمان به یکدیگر – توپ را تسهیم کنید و پاس های بیش تری بدهید.
7) حمله اتوماتیک
همانطور که قبلا اشاره شد، ما بازی های متنوعی را اجرا می کنیم. بسیاری از این بازی ها پیوسته می باشند که اساسا ما از یک گزینه به گزینه بعدی می رویم. بازیکنان از دیدگاه و گزینه ها آگاهی دارند. ما معمولا تلاش می کنیم قبل از اینکه واقعا به دنبال کسب امتیاز باشیم، توپ را یک بار بچرخانیم. در ابتدا ما تلاش می کنیم تا توپ را به داخل برسانیم، سپس به شوت جفت اقدام کنیم، وگرنه برای اجرا انواع پیک و رول اقدام کنیم. اما صرف نظر از آنچه که ما اجرا می کنیم، شرایط یکسانی رخ می دهد. با وجود آنچه که ما به آن ها اتواتیک ها می گوییم، ما تلاش می کنیم تعدادی قانون اساسی را برای بازیکنان خود تعیین کنیم که چگونه واکنش نشان دهند و در شرایط گوناگون چه انتظاراتی از هم تیمی های خود باید داشته باشند. در اینجا چند نمونه از اتوماتیک های ما آمده است:
الف) حرکت به طرف خط عرضی، حرکت به طرف خط عرضی (دیاگرام 7).
در زمانی که یک بازیکن به سمت خط عرضی بسکتبال حرکت می کند، بال سمت ضعیف زمین باید برای آزاد شدن جهت شوت جفت، به طرف کرنر حرکت کند.
مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles

ب) اُورپلی در بال
- شرایط آزاد در پست: برش از پشت (بک دور (دیاگرام 8)).
- بازیکن پست در پایین: حرکت پست جانشین (دیاگرام 9).

 

 مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles

















ب) بال به طرف خط عرضی حرکت می کند – بازیکن داخلی تا البو عقب می کشد (دیاگرام 10).
مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles

ج) بال به طرف مرکز حرکت می کند – پست به یک نقطه خلوت می رود (دیاگرام 11).
مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles

د) 4 در پیک و رول با 5، تا البو بالا می رود (دیاگرام 12).
مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles

ذ) 5 در پیک و پاپ با 4، رو پای خود می نشیند و به خط نقطه چین حمله می برد (دیاگرام 13).
مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles

ر) تغذیه پست: پاس دهنده از طرف البو یا خط عرضی بسکتبال برش می زند و دیگران جای او را می گیرند (دیاگرام 14) و یا بسته به آنچه که دفاع انجام می دهد، اسکرین می دهد و پایین می رود (دیاگرام 15).

 

 مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles

















همچنین ما در برابر تله های پست و پیک و رول،  قوانینی داریم که متاسفانه من نمی توانم آن ها را با جزئیات در این مقاله کوتاه پوشش دهم.

8) حمله اولیه
همانطور که من قبلا اشاره کردم، ما بعد از دریافت گل، بازی قبل از سیستم خود را اجرا می کنیم. گارد راس ما به سمت خط کناری راست توپ را بالا می آورد و بقیه بازیکنان از نقاط شروع از پیش طراحی شده در زمین، شروع به حرکت می کنند (دیاگرام 16).
همانطور که گارد راس ما به مرکز زمین بسکتبال می رسد، او حمله خاصی را که ما از این ست لوزی اجرا می کنیم را اعلام می کند. بازی های خاصی که با اعداد یک تا پنج نشان داده می شود. حالا من برای آنکه نمونه هایی از حرکات توپ و بازیکنانی که ما به آن ها علاقه داریم را نشان دهم، بازی های 3 و 5 خود را به صورت مختصر مطرح خواهم کرد.
بازی 5 برای رساندن توپ به داخل برای سنتر طراحی شده است (دیاگرام های 17، 18 و 19).

 مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles
 مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles
































نکته آن که ما همواره تلاش می کنیم تا قبل از اینکه به دنبال کسب امتیاز باشیم، حداقل یک بار توپ را بچرخانیم.
هیچ یک از گزینه ها و خلاف آن ها، به جزئیات نشان داده نخواهد شد.
بازی 3 نسخه ای از مخلوطی از چند بازی است که تیم های زیادی آن را اجرا می کنند (دیاگرام های 20، 21، 22 و 23). در این بازی خاص، ما تلاش می کنیم با بازی داخلی-خارجی فوروارد سرعتی خود، برای او موقعیت شوت ایجاد کنیم.

 

 مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles
 مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles
































9) سیستم ست حمله
اغلب سیستم های ست حمله ما به صورت پیوسته می باشند.
ما به ندرت از بازی های جدا از هم و ضربات سریع استفاده می کنیم ، اگر چه ما می دانیم که بعضی اوقات به آن ها نیاز داریم، همچون زمانی که حمله ی شما زیاد طول کشیده است و یا زمانی که شما باید به خاطر اینکه در اواخر بازی عقب هستید، سریع باشید.
گاهی اوقات ممکن است برای آن که یک بازیکن بسکتبال را پنج فوله کنید، در مقابل او بازی جدا از هم (Isolation) را اجرا کنید. مجددا، ما قویا اعتقاد داریم که صبر، سرعت، دقت بر حرکات توپ و بازیکن، و انتخاب بازی، نشان دهدنده مفاهیم بازی بسکتبال است. به عنوان مثال ، دیاگرام های 24، 25، 26 و 27،  بازی هایی است که نمایانگر بازی های کوتاه ما می باشند.

 

 مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles
 مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles مفاهیم و اصول حمله بسکتبال Offensive Concepts and Principles
































مترجم: امید احمدی

دوستان متاسفانه امسال بدلیل مشکلات کاریم و درسیم وقت نمی کنم دیگه مثه قدیم مطلب بذارم  

تا سال گذشته سعی کردم وبلاگ همیشه آپدیت باشه و مطالب آموزشی رو واسه شما عزیزان بگذارم .

از همه ی شما بسکتبال دوستان به دلیل آپدیت دیر به دیر وبلاگ عذر میخوام.

مهرداد (Se7en) مدیر وبلاگ