GoLd BASKeT <<>> سبد طلایی

هرچه درمورد بسکتبال و لیگ های آن کامل ترین وبلاگ بسکتبال

GoLd BASKeT <<>> سبد طلایی

هرچه درمورد بسکتبال و لیگ های آن کامل ترین وبلاگ بسکتبال

یک کلیپ جالب

 یک کلیپ جالب  

کلیپی که در این پست برای دریافت گذاشتم خیلی جالب و تعجب برانگیزه اما زیاد جدی نگیرینش چون قسمتی از یک آگهی تبلیغاتیه. خلاصه صحت و سقمش گردن تهیه کنندگانش. در ضمن چون حجمش هم زیاد نیست فکر می کنم که به داونلود کردنش بیارزه. البته شاید خیلی از شما قبلا دیده باشینش!
(Format: avi, Size: 1Mb)

یک کلیپ جالب از جذابیتهای بسکتبال

 

یک کلیپ جالب از جذابیتهای بسکتبال 

حتما شما هم به سئوالات و تفاسیر مختلفی در مورد شانس برخورد کردین و ممکنه باین موضوع و ارتباطش با ورزش هم فکر کرده باشین. نمی دونم در این مورد چه اعتقادی دارین اما شاید تماشای کلیپی که در این پست براتون گذاشتم روی نظرتون تاثیر بگذاره! واقعا خوش شانسه!
بدون هیچ توضیح اضافه می تونین این کلیپ کوتاه رو با حجم حدود 1.59 مگابایت و به فرمت wmv از اینجا دریافت کنین. امیدوارم تکراری نباشه.

ضمنا به چگونگی پرتاب توپ و تکنیکی که بازیکن برای این کار استفاده می کنه هم توجه کنین.

کلیپ دیدنی

 

کلیپ دیدنی و زیبا  

چند روز قبل یک کلیپ جالب بدستم رسید و فکر کردم شاید شما هم از دیدن اون لذت ببرین.
از اینکه آیا در ساخت این کلیپ از جلوه های ویژه استفاده شده بی اطلاعم اما فقط بر اساس چیزیهائی که شما هم خواهید دید و همینطور اسم فایل، گویا این تصاویر مربوط به یک مربیه بنام "تیم نولان" که قادره با توپهائی که باندازه های مختلف هستن کارهای عجیب و غریب انجام بده، البته بخشی از این حرکات هم به بسکتبال مربوط میشه. بهرحال فکر می کنم ارزش دیدنش رو داشته باشه. مسلما این حرکاتی که شاهدش خواهید بود نشاندهنده Ball Handling خوب ایشونه!

این کلیپ رو می تونین به حجم تقریبی 3.56 مگابایت در فرمت wmv از
اینجا داونلود کنین.

اسلم دانک تاریخی vince carter از روی سر بازیکن فرانسه

 اسلم دانک تاریخی vince carter از روی سر بازیکن فرانسه 
بعد از اینکه "نیت رابینسون" بازیکن 180 سانتیمتری تیم نیویورک نیکس موفق شد با پرشی اعجاب آور از روی سر یک بازیکن دیگه، توپ رو بداخل حلقه بکوبه و قهرمان مسابقات اسلم دانک امسال بشه شاید بعضی از طرفداران بسکتبال بخاطر آورده باشن که چند سال قبل هم یک بازیکن دیگه در جریان مسابقه ای رسمی و مهم این حرکت رو انجام داده بود.
در المپیک سیدنی سال 2000 ، "وینس کارتر" بازیکن فعلی تیم نیوجرسی نتز و عضو تیم ملی بسکتبال امریکا در اون سال، با پرش از روی سر "فردریک ویز"، بازیکن 218 سانتیمتری تیم ملی بسکتبال فرانسه، توپ رو بداخل سبد تیم حریف کوبید و صحنه ای تاریخی رو بوجود آورد.

علاقمندان می تونن کلیپ این حرکت رو از اینجا به فرمت
MP4 و به حجم تقریبی 3 مگابایت داونلود کنن.

نحوه رده بندی تیمهای بسکتبال در جدول مسابقات

  

   

در این پست چگونگی تعیین رده بندی تیمها بر اساس قوانین فیبا رو بهمراه دو مثال براتون می نویسم. - هر تیم بر اساس نتیجه ای که در مسابقه کسب می کنه امتیازی در جدول رده بندی بدست میاره. تیم برنده 2 امتیاز، بازنده 1 امتیاز و تیمی که به هر دلیل باخت فنی بگیره صفر امتیاز کسب می کنه. - اگر در جدول رده بندی، دو تیم امتیاز مساوی کسب کنن، نتیجه مسابقه بین همین دو تیم تعیین کننده رده بندی اونها در جدول خواهد بود. (اگر یک بازی انجام داده باشند، تیم برنده در رتبه بالاتر قرار می گیره)  

 اگر امتیازات و میانگین امتیازات (گلهای زده تقسیم بر گلهای خورده) در مسابقات بین دو تیم باز هم مساوی باشند، رده بندی بر اساس میانگین امتیازات در تمام مسابقات هر یک از تیمها در گروه تعیین میشه. - اگر در جدول رده بندی، امتیازات بیش از دو تیم برابر باشند، رده بندی اونها بر اساس نتایج مسابقات بین همین تیمها که امتیاز مساوی دارند انجام می شه. - اگر تیمها از این نظر هم مساوی باشند، میانگین امتیازات در مسابقاتی که فقط این تیمها با هم انجام داده اند رده بندی را تعیین خواهد کرد. - اگر باز هم تیمها برابر باشند، رده بندی بر اساس میانگین امتیازات اونها در تمام مسابقاتشون در گروه تعیین میشه. - اگر مجددا پس از بررسی موارد فوق، تعداد تیمهای با شرایط برابر به 2 تیم برسه، رده بندی اونها بر اساس موارد ذکر شده در حالت دو تیم با امتیازات مساوی تعیین خواهد شد. - میانگین امتیازات همیشه با عمل تقسیم تعیین میشه. - استثناء: در حالتیکه 3 تیم در مسابقاتی شرکت کرده و رده بندی را نشه با روشهای بالا تعیین کرد، در اینصورت تعداد گلهای زده رتبه تیمها را مشخص می کنند. مثال: در این مثال، تیم "ب" با توجه به تساوی میانگین امتیازات، بدلیل گل زده بیشتر (166) در رتبه اول قرار می گیره. لطفا توجه کنین اگر همه چیز تا آخر برای تیمها مساوی باشن، رتبه تیمها بر اساس قرعه کشی تعیین خواهد شد که البته روش قرعه کشی هم توسط برگزارکنندگان تعیین میشه.  

چند نکته در مورد توپ ربائی در بسکتبال

چند نکته در مورد توپ ربائی در بسکتبال  

مهارت های مختلف بازیکنان بسکتبال مشمول ممارست و توانایی های جسمی و ذهنی است و هرگز نمیتوان به طور اتفاقی به مهارتی دست پیدا کرد مگر اینکه در تمرینات روزانه بسکتبال بارها وبارها روی تک تک اجزای آن مهارت تمرینات کاملی انجام شود. برای رسیدن به هر مهارتی طبیعتا استعداد میتواند یکی از مهمترین فاکتورها باشد؛ اما در صورت مهیا نبودن این فاکتور دست کم میتوان مهارت مورد نظر را با تمرینات مناسب ارتقا بخشید. 

 

 

 

 

"توپ ربایی" یکی از مهارت های مهم بسکتبال است که همواره مربیان توجه ویژه ای به آن دارند و همانطور که میدانید در سیستم های مختلف آماری در کنار ریباند، انواع شوت، بلاک شات و غیره از شاخص های ویژه برای ارزیابی عملکرد بازیکنان محسوب میشود.
بحث در مورد جوانب مختلف "توپ ربایی" از حوصله این نوشته خارج است و نیاز به مقاله های مفصل و تجزیه و تحلیل از جنبه های گوناگون دارد. در اینجا سعی بر این است که به طور اختصار در مورد این مهارت چند نکته را به شما دوست عزیز خاطر نشان کنم:
همانطور که گفتم مهارتهای بسکتبال نیاز به توانایی های جسمی و ذهنی به طور توامان دارند. مهارت های جسمی میتواند شامل مواردی مانند قدرت، سرعت، چابکی، توان و امثال آن باشد. از توانایی های ذهنی میتوان به مواردی مثل تمرکز،بازی خوانی ،پیش بینی، زمان بندی و از این دست اشاره کرد.
به اعتفاد من "توپ ربایی" حد بالایی از "پیش بینی" و "زمان بندی" را طلب میکند که به کمک اصطلاحا "توان کندن از زمین" و "چابکی" که مهارتهای فیزیکی هستند میتواند بازیکنان را در اجرای آن موفق نماید. خرد کردن هر کدام از این مهارت ها به عناصر ریز تر نباز به بحث ها و نوشته های علمی و مفصل دارد. این که در پیش بینی و زمان بندی چه عواملی دخیل هستند و چگونگی تبدیل شدن به بازیکنی که بهتر پیش بینی میکند و زمان بندی بهتری دارد در حوصله این نوشته نیست و فقط به نقش بازی خوانی و مهارت های تئوریک بازیکنان که در موقعیت های مختلف دفاعی درک درستی از وضعیت خود داشته باشند اشاره میکنم.
یک بازیکن "توپ ربا" باید بتواند پیش بینی کند که توپ به چه نقطه ای پاس داده میشود تا بتواند با یک زمان بندی مناسب پاس را قطع کند . توپ ربایی در هنگام پاس دادن و توپ ربایی در هنگامی که مستقیما روی توپ دفاع میکنید از انواع توپ ربایی است که هر کدام شرایط متفاوتی نسبت به هم دارند. توپ ربایی در هنگامی که توپ در اختیار یار مستقیم شما نیست و قصد پاس دادن و یا دریبل کردن را دارد مهارتی تیمی تر نسبت به توپ ربایی در زمانی است که یار مستقیم شما صاحب توپ است و قصد دارد دریبل کند و یا توپ را پاس دهد.
یک نکته را به خاطر بسپارید که در کنار همه این موارد، زمانی می توانید یک توپ ربای خوب باشید که عاشق توپ بسکتبال باشید و حتی برای یک لحظه تحمل دیدن آن را در دستان حریف نداشته باشید!

توضیحاتی مختصر در مورد کاربرد آمار در بسکتبال

 توضیحاتی مختصر در مورد کاربرد آمار در بسکتبال 

 یکی از بازدیدکنندگان محترم در مورد استفاده از آمار در تمرینات بسکتبال پرسیده بودند. سعی می کنم در این پست بطور خلاصه به بعضی روشهای معمول در این زمینه اشاره کنم. قبل از اینکه در این مورد توضیحاتی بنویسم لازمه اشاره کنم جدولی که معمولا بعنوان آمار مسابقه در اختیار عموم قرار می گیره، داده های آماری پایه یا استاندارد بسکتبال برای هر بازیکن و همینطور هر تیمه که مسلما نمایش دهنده تمام اتفاقاتی که در مسابقه رخ داده نیست. بهمین دلیل بعضی مربیان با استخراج مواردی که بیشتر مورد نظر خودشونه و یا تعریف فرمهای آمارگیری مختص خودشون سعی می کنن شاخصهائیکه بهتر شرایط مسابقه و تیمشون رو نشون می دن و باصطلاح به واقعیت نزدیکتر هستن رو تعریف، مشاهده و پیگیری کنن. 

  جدا از این، مربیان با تعریف اهداف آماری ویژه، روشهای حمله ای و دفاعی و تمرینات خودشون رو تعریف و طراحی می کنن. بطور مثال چه روش دفاعی اتخاذ کنیم تا توپ از دست رفته تیم مقابل بیشتر از 20 عدد باشه و یا اونها رو وادار کنیم کمتر از 65 امتیاز کسب کنن؟ چطور حمله کنیم تا در هر بازی بیشتر از 80، 90 و یا 100 امتیاز کسب کنیم؟ پس تا اینجا میشه با تعریف این دو عدد نسبتی رو هم بینشون بعنوان هدف انتخاب کرد. البته برای این منظور از تعریف مالکیت استفاده میشه که قبلا در موردش براتون نوشتم. یا حتی میشه مهارتهای انفرادی بازیکنان و مجموعه تیم رو هم تحت نظر داشت و به سمت اهداف آماری هدایت کرد: مثلا آمار شوت 3 امتیازی تیم به 40 درصد، آمار پرتاب آزاد تیم به 80درصد و آمار شوت 2 امتیازی به 50 درصد برسه. این اعداد فقط بطور مثال ذکر شده و شما می تونین اعداد مورد نظر خودتون رو در هر کدوم از این قسمتها در نظر بگیرین. دامنه علم آمار در بسکتبال بسیار وسیعه و در اینجا سعی کردم فقط با ذکر چند مثال بسیار ساده پیش زمینه ای رو در اختیارتون قرار بدم.  

 goldbasket