GoLd BASKeT <<>> سبد طلایی

هرچه درمورد بسکتبال و لیگ های آن کامل ترین وبلاگ بسکتبال

GoLd BASKeT <<>> سبد طلایی

هرچه درمورد بسکتبال و لیگ های آن کامل ترین وبلاگ بسکتبال

زندگی نامه Carmelo Anthony کارملو آنتونی

زندگی نامه Carmelo Anthony

 

ام: carmelo iriarte

نام خانوادگی:anthony

لقب:melo man
 

قد: 2.03

وزن:104 kg
 


کارملو ایری آرته آنتونی در ۲۰/می/۱۹۸۴ در نیویورک به دنیا آمد پدرش قبل از تولد ۳ سالگی وی در گذشت و مادرش او را بزرگ کرد. مادرش زنی به نام ماری بود وی ساعت های زیادی کار میکرد. خواهران و برادران کارملو از کوچکتر بودند و کارملو زمانی که مادرش نبود از آنها مراقبت میکرد

او از نوجوانی بسکتبال را دوست داشت و تصمیم داشت آن را ادامه دهد او دیوانه بسکتبال بود وقتی ۸ ساله بود آنها خانه خود را تعقییر دادند و به بالتیمور رفتند آنجا محل بدی بود که به راحتی انواع مواد مخدر در دسترس بود مادر کارملو با  تلاش زیادی فرزندش را از این موارد و دردسرها دور نگه داشت. کارملو در ان محل شروع به بازی بسکت کرد و در تابستان ۱۹۹۹ کارملو به عنوان بهترین بازیکن منطقه ای در جایی که زندگی می کرد تبدیل شد و با تکنیک های زیبا  و مهارتش در مسابقات مدرسه اش در یک فصل ۱۴ امتیاز ۵ ریباند موفق ۵ پاس موفق کسب کرد. کارملو همانطور که بزرگ می شد بسکتبال را ادامه مداد و مهارت های بیشتری کسب میکرد او در آن زمان تریسی مک گریدی را الگو قرار داده بود. او در آکادمی oak hill در ویرجینیا توانست وارد دبیرستان all american و پس از ان وارد دانشگاه syracuse شود وبرای تیم دانشگاه بازی کند.او در طی یک فصل برای تیم دانشگاه بطور میانگین توانست در هر بازی ۲۲/۵امتیاز آورد و لقب بهترین دانشگاه را بگیرد.  

وی در سال ۲۰۰۳ به همراه کسانی مثل لبرون جیمز و دایانا ودی وارد ان بی ای و مشغول بازی در تیم denver nuggets شد در آن سال جایزه بهترین تازه وارد را از دست داد. وی در حال حاظر در همین تیم مشغول بازی هست و شماره ۱۵ این تیم را به تن دارد از حرکات مشهور وی به slam dunk های زیباش میشه اشاره کرد. پسر وی در سال ۲۰۰۷ به دنیا آمدو نامش را کیان(kiyan)گذاشت.

قوانین و نحوه برگزاری مسابقه اسلم دانک

قوانین و نحوه برگزاری مسابقه اسلم دانک

نحوه انجام مسابقه بدین صورت است که در مرحله اول، هر یک از 4 شرکت کننده 2 بار اقدام به زدن دانک می کنند و هر بار 2 دقیقه فرصت دارند. هرکس در انجام دانک ناموفق باشد، در صورتی که با تشخیص داور، حرکت وی یک دانک محسوب نشود میتواند مجددا اقدام کند. اما اگر دانک به درستی انجام شود،دانکر اگر فرصت هم داشته باشد نمی تواند دوباری دانک بزند و امتیاز آن دانک توسط 5 داور با اعداد بین 6 تا 10 مشخص می شود (30-50 امتیاز).

اگر دانکر پس از اتمام 2 دقیقه هیچ دانکی نزده باشد، داور به او فرصت میدهد 2 بار برای زدن دانک اقدام کند.

در مرحله اول هر کس موظف است در حداقل یکی از دانک هایش، از یک بازیکن شاغل در NBA استفاده کند.

دو نفری که در مجموع دو دانک مرحله اول بیشترین امتیاز را کسب کنند به مرحله فینال میروند.

در این مرحله نیز هر نفر دوبار دانک میزند و در نهایت رای داوران به اضافه رای های بدست آمده از طریق SMS و سایت NBA مشخص کننده قهرمان مسابقه اسلم دانک خواهد بود.

اسامی برندگان دوره های قبل مسابقه اسلم دانک

Year

Player (Team)

1984

Larry Nance (Phoenix)

1985

Dominique Wilkins (Atlanta)

1986

Spud Webb (Atlanta)

1987

Michael Jordan (Chicago)

1988

Michael Jordan (Chicago)

1989

Kenny Walker (New York)

1990

Dominique Wilkins (Atlanta)

1991

Dee Brown (Boston)

1992

Cedric Ceballos (Phoenix)

1993

Harold Miner (Miami)

1994

Isaiah Rider (Minnesota)

1995

Harold Miner (Miami)

1996

Brent Barry (L.A. Clippers)

1997

Kobe Bryant (L.A. Lakers)

2000

Vince Carter (Toronto)

2001

Desmond Mason (Seattle)

2002

Jason Richardson (Golden State)

2003

Jason Richardson (Golden State)

2004

Fred Jones (Indiana)

2005

Josh Smith (Atlanta)

2006

Nate Robinson (New York)

2007

Gerald Green (Boston)

2008

Dwight Howard (Orlando)

بیوگرافی (زندگی نامه) لبرون جیمز

لبرون جیمزگلوریا و همسرش تلاش می کردند روز خوبی برای کودک مهیا کنند اما ساعاتی بعد مادر بزرگ لبرون در سن ۴۲ سالگی به دلیل حمله قلبی جان خود را از دست داد، او زنی فداکار و خوش اخلاق بود که برای ناراحت نشدن فرزندان بیماری شدید خود را پنهان می کرد و از هر کاری برای خوشحال کردن آنان و هر که به او روی می آورد بهره می برد. پس از آن زندگی اش سخت تر شد، در سال ۱۹۹۰ مردی که لبرون تحت تکفل اش بود به دلیل قاچاق کوکایین دستگیر شد و ۸ سال طول کشید تا او و مادرش به خانه دایمی شان نقل مکان کنند اما حتی آن موقع هم، جیمز بیشتر اوقات خود را با خانواده فرانک واکر مربی تیم ورزش جوانان که از ۹ سالگی با او آشنا شده بود می گذراند.
در همان سال ها گلوریا که نتوانسته بود شغل ثابتی برای خود دست و پا کند چند بار به دلیل ارتکاب جرایم کوچک بازداشت شد و چند روزی را در زندان به سر برد و لبرون که مشکلات زیادی را تجربه می کرد در یک سال ۸۰ روز به دلیل آشفتگی ذهنی به مدرسه نرفت. او درباره آن روزها می گوید: من شاهد مواد مخدر، اسلحه و قتل بودم، هر چه بود جنون بود و بس....
ورزش و به خصوص بسکتبال تنها راه برای خروج از این بحران به نظر می رسید. جیمز درباره خاطره به یادماندی اش ازسخت ترین روزهای تحصیل می گوید: همه دوران کودکی ام خاطره بود اما آنچه هرگز ازذهنم پاک نمی شود اولین حضورم در ورزش در ۸ سالگی بود. من به عنوان یک نونهال رشد می کردم و در همان روزها عاشق بسکتبال شدم و اثر واکرها بیش از پیش نمایان شد. آنهانظم و برنامه ریزی را به من تزریق کردند علاوه بر آن جزیی از یک خانواده بودم، با حضور پدر و مادر و یک برادر و دو خواهر و این تجربه ای باور نکردنی برایم محسوب می شد. باعث شد چشمانم به آنچه امروز هستم باز شود و دلیل آن را بفهمم، زندگی ام تغییر کرده بود. هیچ گاه آنچه خانواده واکر به ویژه فرانک برایم انجام داد را فراموش نمی کنم. او معروف نیست اما اولین کسی است که به من بسکتبال را هدیه کرد و در من علاقه واقعی به وجود آورد.
نیاز به مشوق بیشتری بود، لبرون بزرگ تر که شد این کار بر عهده درو جویس گذاشته شد که از ۹ سالگی شاهد بازی جیمز با فرزندش بود. الان باورش سخت است اما لبرون واقعا نمی توانست دریبل بزند. جویس بعدها مربی تیم دبیرستان سنت وینسنت شد تیمی که لبرون با آن به افتخارات زیادی نایل شد و از آنجا راه خود را برای حضور در NBA و کلیولند کاوالیرز هموار کرد. جویس همچنین به یاد می آورد که لبرون بلندقدترین (او الان ۲ متر و ۶ سانتیمتر قد دارد) و سریع ترین بازیکن زمین بود و این توانایی را داشت که در حین بازی به حرف های مربی گوش بدهد. ضمن اینکه که گلزن بسیار ماهری بود و هرگز در یک مسابقه کمتر از۲۷ امتیاز کسب نکرد که رکوردی کم نظیر محسوب می شود.
لبرون در فوتبال امریکایی نیز تبحر داشت اما خودش خاطر نشان می کند که برای بسکتبال ساخته شده است:« در همان نوجوانی فهمیدم که باید به سمت بسکتبال بروم و این کار درستی بود که انجام دادم.» جیمز که در بازی بامداد یکشنبه کلیولند در نخستین دیدار مرحله پلی آف کنفرانس شرق برابر واشنگتن ویزاردز۳۲ امتیاز کسب کرد تا تیمش ۹۳ - ۸۶ پیروز شود الان بسیار خوب و واقعا ثروتمند و مشهور شده است. او هم اکنون در نخستین سال قرارداد جدید و ۴ ساله خود به ارزش ۶۰ میلیون دلار به سر می برد و می توانست حتی درآمد بیشتری داشته باشد اما او که با ۲۶ میلیون دلار درآمد سالانه در فهرست ماه دسامبر مجله «فوربس» در صدر جدول ثروتمندترین ورزشکاران زیر ۲۵ سال قرار گرفته با زیرکی قراردادی امضا کرد که می تواند پس از ۲ سال به تیم دیگری منتقل شود. او در سال ۲۰۰۵ آرون گودوین دلالی که بیشتر قراردادهای کلان خود را به واسطه او بسته بود اخراج کرد و با ۳ تن از دوستان دوران مدرسه خود یک شرکت بازاریابی و تبلیغات ورزشی راه اندازی کرده و می گوید: «خیلی بازیهای مهمتری نسبت به بسکتبال پیش روی ماست.
تجارت، خانواده و این که چطور از پول ها به درستی استفاده کرد.»او اخیرا اجرای یک برنامه زنده تلویزیونی را برعهده داشت و توانست مانند ستاره و الگوی خود مایکل جردن در این برنامه بدرخشد ضمن اینکه ماه گذشته نیز به عنوان نخستین مرد سیاه پوست عکس او بر روی مجله Vogue چاپ شد: «خیلی برایم جذاب بود از این که می توانستم خود را به طرز جدیدی مطرح کنم و خوشحال بودم.»
لبرون ریمون جیمز در ۳۰ دسامبر سال ۱۹۸۴ در شهر آکرون شهری که با فقر و بیکاری شدیدی روبرو بود و در سال ۲۰۰۶ به عنوان فقیرترین شهر امریکا انتخاب شد، به دنیا آمد. پدرش را زیاد ندید و تا قبل از اینکه به خانواده واکر ملحق شود وضعیت بی ثباتی داشت: «مادرم همیشه به من می گفت خیلی راحت نباش ، اینجا زیاد نمی مانیم. یادم می آید ۵ ساله که بودم در طول یک سال ۷ بار جای خود را تغییر دادیم، گاهی اوقات هم در خانه دوستانم زندگی می کردم. بنابر این خودم را مدیون خانواده واکر می دانم.»
جیمز از سال ۱۹۹۹ و بازی در سنت وینسنت افتخارآفرینی کرد و توانست نخستین عنوان قهرمانی یک تیم دبیرستانی از سال ۱۹۸۴ را رقم بزند. سال بعد هم قهرمانی تکرار شد و متوسط ۲۵ امتیاز در هر بازی به علاوه ۴/۷ ریباند و ۵/۵ پاس گل سبب شد برای اولین بار یک بازیکن کلاس دوم دبیرستان عنوان «آقای بسکتبال» را از آن خود کند.
او که به «شاه جیمز» شهرت دارد، سبب شد سنت وینسنت با یک شبکه تلویزیونی قراردادی منعقد کند تا برای پخش بازیهای او ۸ دلار دریافت کند. در سال ۲۰۰۲ شبکه ESPN برای نخستین بار یک مسابقه بسکتبال در سطح دبیرستان ها را پخش کرد و ۶۷/۱ میلیون بیننده آن را تماشا کردند.
مسابقات خانگی سنت وینسنت نیز برای پاسخ دادن به هجوم تماشاگران به استادیوم ۵ هزار و ۷۰۰ نفری دانشگاه آکرون انتقال یافت.
اما او چگونه توانست به تمام انتظارات پاسخ دهد: «سخت نبود، فقط به بازی می رفتم و آن کاری را که باور داشتم انجام می دادم و به بازی مورد علاقه ام می پرداختم. هرگز به کلمه «فشار» اعتقاد نداشتم. هیچ گاه از بازی خودم راضی نبودم و می دانستم بهتر از این خواهد شد.»در سال ،۲۰۰۳ کاوالیرز که از ۸۲ بازی فصل عادی NBA فقط موفق به کسب ۱۷ پیروزی شده بود، توانست آقای برگزیده را به لیگ حرفه ای بسکتبال امریکا بیاورد. جیمز با بازیهای درخشان خود و در نخستین فصل حضور که لقب «تازه کار» را به خود اختصاص داده بود در ۷۹ بازی جزو ترکیب اصلی قرار داشت و شمار تماشاگران کاوالیرز که تعداد پیروزی های خود را به ۳۵ عدد رسانده بود. هفت هزار نفر بیشتر شد. جیمز به عنوان روکی (تازه وارد) منتخب سال دست یافت و از آن سال همواره در تیم برگزیده NBA جای داشته و ۲ بار هم جایزه بهترین بازیکن سال را از آن خود کرده است.
سال گذشته جیمز، کاوالیرز را به نخستین فینال تاریخ خود رساند، اگرچه آنها ۴ - صفر باختند اما جیمز اذعان می کند که بازیکنی نبوده که می توانست باشد. او در دیدار با دیترویت پیستونز در مرحله پلی آف یکی از بهترین بازیهای تاریخ مرحله حذفی را به نمایش گذاشت و در کمتر از ۷ دقیقه ۲۹ امتیاز کسب کرد. جیمز اگر بتواند تیمش را به نخستین قهرمانی NBA در ۲ ماه آینده برساند ۵ سال جوان تر از مایکل جوردن به این عنوان دست خواهد یافت: « امیدوارم روزی به این افتخار نایل شوم اما برخی از بهترین بازیکنان لیگ هرگز قهرمان نشده اند. من به این می اندیشم همواره در بهترین شرایط باشم.» 

این بازیکن این فصل در میامی هیت بازی میکند.
● برخی اعداد درباره لبرون جیمز:

▪ صفر: او هیچ گاه در دانشگاه بازی نکرد (بازیکنان NBA معمولا حدود ۴ سال را در دانشگاه سپری می کنند.)
▪ یک: تنها بازیکن انتخاب شده از سوی کلیولند کاوالیرز در سال ۲۰۰۳
▪ ۴: حضور در بازی آل استار (هر سال که او در NBA بازی کرده انتخاب شده است)
▪ ۵۶: بالاترین امتیازی که در یک بازی به دست آورده (برابر تورنتو در سال ۲۰۰۵)
▪ ۲۲۲: تعداد پیروزی های کاوالیرز از زمان انتقال جیمز
▪ ۳۰۲۸: دقیقه حضور او در این فصل
▪ ۲۵۰/۰۴۱/۱۳: دلار درآمد بازی در این فصل
▪ ۰۰۰/۰۰۰/۵۷: دلار درآمد به خاطر تبلیغ نایکی، مایکروسافت و چند شرکت بزرگ دیگر  

  

 

 

معرفی و قوانین مسابقات nba , and1,street

. مسابقات لیگ حرفه‌ای ان‌بی‌اِی(nba)

نوشتار اصلی: اتحادیه ملی بسکتبال آمریکا

نوشتار اصلی: اتحادیه ملی بسکتبال زنان

این لیگ مسابقات به صورت دو دسته در کنفرانس شرق و غرب برگزار می‌شود که در پایان قهرمان این دو کنفرانس نیز به رقابت با هم می‌روند. علاوه بر این مسابقات، هر ساله مسابقه‌ای تحت عنوان بازی ALL-STARS انجام می‌شود که در آن ستاره‌های کنفرانس شرق و غرب با یک بازی نمایشی به رقابت با هم می‌پردازند. مسابقه ALL-STARS شامل مسابقه slam dunk - شوت ۳ امتیازی و ... می‌باشد که طرفداران بسیار زیادی دارد. 

اتحادیه ملی بسکتبال آمریکا nba نوشته شده در دوشنبه نهم فروردین 1389 ساعت 18:1 شماره پست: 7 کشورهایی که در لیگ ان‌بی‌ای بازیکن دارند. اتحادیه ملی بسکتبال (در انگلیسی: National Basketball Association) یا ان‌بی‌ای (NBA)، لیگ حرفه‌ای بسکتبال بزرگسالان آمریکا و معتبرترین لیگ بسکتبال جهان است.این لیگ در دو کنفرانس شرق و غرب برگزار می‏شود.در سال ۱۹۴۶ این مسابقات با نام BAA برگزار می‏شد.در سال ۱۹۴۹ NBL نیز ایجاد گردید و سه تیم از تیم‏های BAA به آن پیوستند.مسابقات لیگ BAA در فاصله سال‏های ۱۹۴۷ تا ۱۹۴۹ به NBA تغییر نام داد.[۱] این لیگ در حال حاضر با شرکت ۲۹ تیم از آمریکا و یک تیم از کانادا برگزار می‌شود. مسابقات ان‌بی‌ای هر سال به‌طور دوره‌ای و رفت‌وبرگشت در آمریکای شمالی برگزار می‌گردد.  

   

 تیم های موجود در nba 

تیم‌های فدراسیون شرق

- منطقه آتلانتیک: بوستون سلتیکز- نیوجرسی نتز- نیوریورک نتز- فیلادلفیا 76 یرس- تورنتو راپترز

- منطقه مرکزی:
شیکاگو بولز- کلیولند کاوالیرز- دیترویت پیستونز- ایندیانایا کرز

- منطقه جنوب شرقی:
آتلانتا هاوکز- شارلوت بوبکیتز- میامی هیت- اورلاندو مجیک- واشنگتن ویزارد

 تیم‌های فدراسیون غرب

- منطقه شمال غربی:
دنوناگتز- مینیسوتا تیمبرولوز- پورتلند تریل بلازرز- ستل سوپر سونیکز- اوتاجاز

- منطقه پاسیفیک:
گلدن استیت واریورز- لوس آنجلس لیکرز- لوس آنجلس کلیپرز- فونیکس سانز- ساکرا منتو کینگز

- منطقه جنوب غربی:
دالاس موریکز- هوستون راکتز- ممفیز گریزیلیس- نیواورلند هورنتر- سن آنتونیواید 

 

 

 بسکتبال نمایشی آمریکا AND ۱

در آمریکا گروهی از بسکتبالیست‌ها که اغلب در بسکتبال رسمی آمریکا شهرت چندانی نیز ندارند (به جز تعداد محدودی از آن‌ها) تحت عنوان AND ۱ فعالیت می‌کنند. گروه AND ۱ با انجام بازی‌های نمایشی و بسیار حرفه‌ای و برگزاری مسابقاتی با جذابیت بسیار بالا هواداران بسیار زیادی را به سمت خود جلب کرده‌اند. لازم به ذکر است که در این بازی‌ها برای زیبایی بیشتر بازی برخی از قوانین رعایت نمی‌شود. این بازی‌ها در قالب خیابانی (street BALL) و سالنی برگزار می‌شود ولی هیچ یک از آنها جنبهٔ رسمی ندارند. 

 

 

سال

نام باشگاه

۱۹۴۷

فیلادلفیا واریرز

۱۹۴۸

بالتیمور بولتز

۱۹۴۹

لوس انجلس لیکرز

۱۹۵۰

لوس انجلس لیکرز

۱۹۵۱

ساکرامنتو کینگز

۱۹۵۲

لوس انجلس لیکرز

۱۹۵۳

لوس انجلس لیکرز

۱۹۵۴

لوس انجلس لیکرز

۱۹۵۵

سیراکوز نشنالز

۱۹۵۶

فیلادلفیا واریرز

۱۹۵۷

بوستون سلتیکز

۱۹۵۸

سنت لوئیس هاوکز

۱۹۵۹

بوستون سلتیکز

۱۹۶۰

بوستون سلتیکز

۱۹۶۱

بوستون سلتیکز

۱۹۶۲

بوستون سلتیکز

۱۹۶۳

بوستون سلتیکز

۱۹۶۴

بوستون سلتیکز

۱۹۶۵

بوستون سلتیکز

۱۹۶۶

بوستون سلتیکز

۱۹۶۸

بوستون سلتیکز

۱۹۶۹

بوستون سلتیکز

۱۹۷۰

نیویورک نیکز

۱۹۷۱

میلواکی باکز

۱۹۷۲

لوس انجلس لیکرز

۱۹۷۴

بوستون سلتیکز

۱۹۷۵

گلدن استیت واریرز

۱۹۷۶

بوستون سلتیکز

۱۹۷۷

پورتلند تریل بلیزرز

۱۹۷۸

واشینگتن ویزارد

۱۹۷۹

سیتل سوپرسانیکز

۱۹۸۰

لوس انجلس لیکرز

۱۹۸۱

بوستون سلتیکز

۱۹۸۲

لوس انجلس لیکرز

۱۹۸۳

فیلادلفیا سونتی سیکسرز

۱۹۸۴

بوستون سلتیکز

۱۹۸۵

لوس انجلس لیکرز

۱۹۸۶

بوستون سلتیکز

۱۹۸۷

لوس انجلس لیکرز

۱۹۸۸

لوس انجلس لیکرز

۱۹۸۹

دیترویت پیستون

۱۹۹۰

دیترویت پیستون

۱۹۹۱

شیکاگو بولز

۱۹۹۲

شیکاگو بولز

۱۹۹۳

شیکاگو بولز

۱۹۹۴

هیوستون راکتز

۱۹۹۵

هیوستون راکتز

۱۹۹۶

شیکاگو بولز

۱۹۹۷

شیکاگو بولز

۱۹۹۸

شیکاگو بولز

۱۹۹۹

سن آنتونیو اسپرز

۲۰۰۰

لوس انجلس لیکرز

۲۰۰۱

لوس انجلس لیکرز

۲۰۰۲

لوس انجلس لیکرز

۲۰۰۳

سن آنتونیو اسپرز

۲۰۰۴

دیترویت پیستون

۲۰۰۵

سن آنتونیو اسپرز

۲۰۰۶

میامی هیت

۲۰۰۷

سن آنتونیو اسپرز

۲۰۰۸

بوستون سلتیکز

 

 بسکتبال خیابانی

نام بسکتبال خیابانی (street BALL) به آن دسته از بازی‌ها اطلاق می‌شود که در زمین‌های سرباز بازی می‌شود. قوانین آن، قوانین بسکتبال عادی است با تغییرات جزیی‌ای که به نسبت محل بازی متفاوت است. این دسته از بازی‌ها دارای حرکات نمایشی اند و بعضی از قوانین بسکتبال واقع در سالن در آن رعایت نمی‌شود. بازیکنان این بازی‌ها مگر در موارد خاص از لباس هماهنگ با یکدیگر استفاده نمی‌کنند.

 قوانین بسکتبال خیابانی (street BALL)

بسکتبال خیابانی تنها در یک نیمه از زمین بازی می‌شود حلقه‌های موجود در این نوع از بازی بسیار محکم و ضخیم است زیرا حرکات نمایشی که در این نوع از بسکتبال صورت می‌گیرد بسیار روی حلقه اثر میگدارد (مثل دانک) واگر حلقه ضعیف باشد شکسته می‌شود. قوانین:

  • بازی از پشت یک نیمه توسط یکی از دو تیم صورت می‌پذیرد.
  • تعداد هر تیم نباید از ۳ نفر بیشتر باشد (البته چون این قانون رسمی نیست بیش از ۳ نفر نیز ممکن می‌باشد اما چون زمین شلوغ و بازی کردن درآن دشوار می‌شود بهتر است از ۳ نفر در هر تیم استفاده شود)
  • اگر تعداد یک تیم ۲ نفر و تعداد تیم مقابل ۳ نفر باشد پرتاب‌های اوت(out) تیمی که ۲ نفر است آزاد است(البته این قانون نیز توافقی است)
  • هر تیمی که گل زد خودش از پشت نیمه بازی را را شروع می‌کند یعنی توپ را به تیم مقابل نمی‌دهد.
  • اگر یار تیم ما توپ را به حلقه زد و توپ وارد سبد نشد و در موقعیت ذوزنقه به دست ما رسید باید از آن محیط خارج شویم و بعد به سوی حلقه پرتاب کنیم در غیر این صورت خطا صورت پذیرفته‌است.
  • دراین نوع بازی خطاهای ۲۴و۳و۸ ثانیه وجود ندارد.
  • اگر توپ از نیمه زمین خارج شود اوت(out) است.
  • قوانین رانینگ(runnig)ودبل (Double)دراین بازی وجود دارد.

لیگ‌ها و مسابقات بسکتبال

 لیگ‌ها و مسابقات

حرفه‌ای ترین لیگ بسکتبال ان‌بی‌ای (NBA) می‌باشد. این لیگ بین تیم‌های باشگاه‌های حرفه‌ای آمریکای شمالی (ایالات متحده آمریکا و کانادا) برگزار می‌شود. 

رسمی ترین مسابقه ی ملی مسابقات جهانی یا(fiba) است که در آن قویترین تیم های هر قاره در آن حضور دارند. 

مسابقات بسکتبال المپیک هم بسیا زیبا هستند و یکی از مهمترین رویداد های این ورزش است. 

در کنار این لیگ ها و مسابقات هرکشور صاحب بسکتبال یک لیگ دارد که در آن تیم های باشگاهی آن کشور در آن حضور دارند.

آموزش حرکات اساسی بسکتبال

آموزش حرکات اساسی بسکتبال (مانند نحو ه پرتاب ها ریباند و دریبل ها)

 

نحوه پاس دادن 

استیو نش در حال پاس دادن

اگر فاصله ما با هم تیمیمان زیاد بود اول از همه باید توپ را با دو دست از دو سمت راست و چپ بگیریم به طوری که دو شصت انگشتان ما به سمت خود باشد و توپ را به دو سوم خود یا یک سوم هم تیمییمان پرتاب می‌کنیم. طوری که توپ نهایتاً به دست هم تیمیمان برسد. اگر فاصله ما با یار خودی کم بود و حریف در جلوی ما ایستاده بود می‌توانیم توپ را از زیر دست حریف به یارمان بدهیم و اگر حریف به سمت ما هجوم بیاورد می‌توانیم توپ را از یک سمت به پشت خود برده و از سمت دیگر به جلوی خود آورده و به یارمان بدهیم.

 انواع پرتاب

 نحوه پرتاب شوت

در تمامی پرتاب ها از جهات مختلف ، باید به چند نکته توجه کنیم:           

  • برای پرتاب شوت توپ را باید به شکل T گرفته شود یعنی دست چپ در کنار توپ ودست راست روی توپ (روی قسمتی که روبروی ماست )قرار داده شود.
  • برای پرتاب توپ باید با دست چپ به توپ جهت داده شود و با دست راست پرتاب شود ؛ به طوری که تنها مچ دست خم شود.
  • هنگام پرتاب(2 ثانیه قبل از پرتاب توپ به سبد)باید پا ها را مقداری خم کرده و بعد به حالت اولیه در بیاوریم هنگامی که به حالت اولیه درآمد آنگاه پرتاب میکنیم.
  • به هنگام پرتاب پاها باید به اندازه عرض شانه باز شود.

پرتاب ۳ گام         

اگر در هنگام بازی موقعیت ضد حمله پیش بیاید می‌توانیم از پرتاپ‌های سه گام استفاده کنیم. سه گام به این شکل است که وقتی به نزدیکی حلقه حریف رسیدیم درهمان حالت دویدن می‌توانیم ۳ گام برداریم و توپ را به داخل حلقه بیندازیم. به شکلی که ۲ گام برداریم و گام آخر را می پریم و توپ را در حلقه بیندازیم. برای زیبایی این حرکت می‌توانیم درهنگام گام برداشتن توپ را دور کمر خود بچرخانیم و بعد پرتاب کنیم.

 

 حرکت لی آپ پس از 3گام

پرتاب به وسیله تخته

  • اگر روبروی حلقه بودید می‌توانید با استفاده از مربع روی تخته آن را در درون سبد بیندازید به طوری که آن را دقیقاً به وسط مربع بزنید.
  • اگر در دو سمت چپ یا راست حلقه بودید می‌توانید به ظلع بالایی مربع پرتاب کنید.
  • اگر زیر حلقه بودید می‌توانید از گوشه‌های مربع استفاده کنید به طوری که مقداری به سمت عقب خم شده (دراین حالت برای بهتر پرتاب کردن می‌توانید فقط یک پای خود را به سمت عقب بیاورید) و اگر به سمت چپ خم شده‌اید باید توپ را به گوشه چپ مربع بزنید و اگر به سمت راست خم شده‌اید توپ را به گوشه راست مربع بزنید.
  • در تمامی این موارد سرعت توپ نقش مهمی دارد مسلم است که هر چه فاصله نزدیک تر می‌شود سرعت توپ هم باید کم تر شود.

 زاویه پرتاب

در هر پرتاب (به جز پرتاب ۳ گام و ریباند) باید به زاویه توپ توجه داشت. زیرا اگر زاویه پرتاب ما کم باشد توپ در اصطلاح بلاک (Block) می‌شود. بنابراین بهترین زاویه برای پرتاب توپ زاویه ۴۵ درجه‌است.

 پرتاب ریباند

اگر تیم ما توپ را به سوی حلقه حریف پرتاب کرد و آن وارد سبد نشد، می‌توانیم با روش ریباند آن را وارد سبد کنیم. روش ریباند اینگونه‌است که در هنگامی که توپ توسط یار ما زده شد و به تخته برخورد کرد و درون سبد قرار نگرفت، ما می‌توانیم هنگامی که توپ در حال برگشتن است پریده و توپ را در همان حال که پایمان روی زمین نیست با دست آرام به تخته زده و آن را درون سبد جای دهیم .